Author Topic: Jak przestać być Noobem?  (Read 19888 times)

Trickster

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1126
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #15 on: November 09, 2014, 13:48 »
Kreacja i rozwijanie postaci

S.P.E.C.I.A.L.
STR - siła - Wpływa przede wszystkim na obrażenia w walce wręcz i udźwig postaci. Postać z niską siłą otrzymuje też karę 10% szansy na załamanie ręki przy trafieniu krytycznym za każdy brakujący punkt. Siła 6 jest wymagana do popularnego perka Stonewall.
PER - percepcja - Determinuje pole widzenia postaci i jest ważnym czynnikiem liczonym do szansy na trafienie. Wysoka percepcja pozwala pojawiać się na encounterach w korzystnych miejscach (za osłoną i blisko wyjścia) a wartość 6 jest wymagana do wzięcia BRoF
END - wytrzymałość - Najważniejszą pochodną wytrzymałości są oczywiście punkty życia według formułki 2+END/2. W przypadku nieparzystego wyniku gra zapamiętuje połówkę i dodaje cały punkt co drugi poziom. Poza tym END jest ważnym czynnikiem w rzutach obronnych na efekty trafień krytycznych
CHA - charyzma - Wpływa wyłącznie na to jak dużą grupę osób może prowadzić dana postać. Cechę warto trzymać na poziomie 1, gdyż łatwo można ją podnieść nawet do 5 (quest+1, kurtka+1 i mentats+2). Warto też zauważyć, że tak, jak w prawdziwym życiu gdy masz zajebistą furę to charyzma się nie liczy. Takim Highwaymanem można spokojnie zabrać 6 postaci.
INT - inteligencja - 6 to minimum dla perka BRoF a poniżej 3 postać mówi po rusku. Od inteligencji zależy także ile książek każdego typu można przeczytać (1 za każdy punkt) a INT 8 pozwala na osiągnięcie lepszej nagrody od Enklawy za przekazanie planów oraz na zwycięstwo w szachy nad ZAXem w Glow.
AGI - zręczność - Określa ilość punktów akcji, klasę pancerza oraz wpływa w niewielkim stopniu na umiejętności bojowe. Mało która postać ma AGI poniżej 8 natomiast 10 jest wymagane dla perka Silent Death.
LCK - szczęście - Wpływa na szansę na trafienie krytyczne oraz rzut obronny na penetrację pancerza (ang. bypass). 6 punktów szczęścia jest konieczne by wziąć perki BRD i MC. Wbrew obiegowej opinii szczęście nie wpływa na special enco, loot w szafkach ani na szansę uzyskania surowców z rozmontowywania sprzętu bądź ulepszenia tworzonych gratów.

Umiejętności
Dzięki ograniczeniu maksymalnego poziomu do 99 oraz możliwości czytania książek każda postać ma szansę rozwinąć wiele umiejętności poza walką i leczeniem. Poniżej rozsądne poziomy, które warto osiągnąć.

Broń - 160% dla burstera, grubo ponad 200% dla postaci chcącej celować w oczy na maks zasięgu.
First Aid - 150% (maksymalne leczenie w walce) albo i nawet 300% (minimalny cooldown)
Doctor - 95% - maksymalna szansa na uleczenie jednej kończyny
Traps - 95% - nigdy nie potrzebowałem więcej
Lockpick ~ 110% - do otwierania wszelkiego rodzaju skrytek. Ja mam 100% i czasem otwieranie kończy się niepowodzeniem.
Repair - 130% - pozwala wykupić Armorer i Gunsmith na III poziomie. Czasem naprawa kończy się niepowodzeniem.
Science - 130% - pozwala na profesje Chemist i Scientist na III poziomie. 160% dla maksymalnej szansy na uzyskanie surowców ze sprzętów (info nie potwierdzone w tej sesji)
« Last Edit: November 12, 2014, 22:28 by Trickster »

rozpruwacz1

  • Contributor
  • Jr. Member
  • ***
  • Posts: 87
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #16 on: November 09, 2014, 16:30 »
Broń - 160% dla burstera, grubo ponad 200% dla postaci chcącej celować w oczy na maks zasięgu.

starczy 160% dla burstera? moj psycho tank na max zasieg (26 hexow) ma tylko 75% szansy na trafienie w metal armora przy 200bg. wiec mysle ze 200 to minimum na burstera i 230 na snajpera.

Trickster

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1126
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #17 on: November 09, 2014, 17:35 »
Dla określenia szansy na trafienie szalenie ważna jest percepcja. Swoje wywody opieram na standardowym buildzie z 6 PER. Masz rację - warto dodać informację, że przy niższej percepcji potrzebny jest wyższy skill by zrównoważyć szansę na trafienie.

Szczegółowa formułka jest tutaj:
ToHit=Skill+8*(PE-2)*(1+Longrangeweaponperk)+20*scopedperk-4*range-AC-Aimpenalty-10*numberOfObstackles
where
Skill - skill used (BG, EW, SG)
PE - character perception
longrangeweaponperk is 1 for weapons like sniper rifle, assault rifle, laser rifle and some others
scopedperk only applyed for scoped hunting rifle
range - selfexplanary
AC - final target Armor Class after all calculation (AG+Dodger bonus+armor bonus+AC MOD by attackers ammo)
Aim penalty is 0 for torso
60 for eyes
40 for head
30 for arms and groin
0 for torso

Kappa

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #18 on: November 10, 2014, 07:48 »
Ja czekam na te krótkie opisy poszczególnych buildów z pierwszego postu. Świetna robota, informacje bardzo przydatne.

Listonosz

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #19 on: November 10, 2014, 08:42 »
Nie wiem czy warto opisywać wszystkie typy buildów co są wymienione w 1 poście, bo nie ma po co, bojowe owszem.
Na 2238 była ładna tabelka, a w niej buildy co komu warto było dać i co mu było zbędne.


Wichura

  • Contributor
  • Hero Member
  • ***
  • Posts: 1443
  • High-Tech Troll
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #20 on: November 10, 2014, 13:45 »
Drwala warto, choćby dlatego, żeby nowy zamiast robić "snajpera" z tagami na Sneak i Speech oraz Fast Shotem i Finesse wiedział, że nie robimy sobie z niego jaj polecając mu drwala właśnie.

Przy czym typowy crafter typu kibel to nie jest drwal. Kibel ma tagi na Repair, Science, 10 IN, 4 level bo więcej nie trzeba i pełza między bazą a workbenchem. Jak w coś wpadnie to przejebane, bo bronić się nie umie. Radochy z tego tyle, co z jeżdżenia Oplem na taryfie.
Nie biegaj za stadem.
Quote
Budem rádi za každého človíčka
I'm sure in about 5 years we will have some decent loner playability.

Listonosz

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #21 on: November 10, 2014, 15:45 »
z jeżdżenia Oplem na taryfie.

Jeśli będzie miał dokoksowanego let-a pod maską to.... zamawiam kurs na lotnisko jak na filmie Taxi  ;D

Wracając do meritum, to może podajcie proste przykłady tychże buildów. Kto będzie chciał to skorzysta, kto nie to i tak zrobi po swojemu.
Wszystkim nie dogodzicie, płacz będzie, bo gra jest wymagającą dla nowych. Taki kibel crafter jednak ma swoje zalety.

Trickster

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1126
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #22 on: November 10, 2014, 16:31 »
Kreacja i rozwijanie postaci - c.d.
Info ogólne
Każda dobra postać (niebędąca wyspecjalizowanym buildem pod PvP) powinna mieć następujące cechy:

S - dość siły, by się przyjemnie grało bez konieczności latania w kółko do namiotu, bo ludek 30 kilo nie potrafi unieść.
P - wystarczająca percepcję by zauważyć niebezpieczeństwo
E - możliwie jak najwięcej punktów życia
C - być paskudna jak jasna cholera : )
I - mieć możliwie dużo inteligencji gwarantującej dość SP na każdym poziomie
A - wysoką zręczność dającą możliwie dużo AP
L - mieć jak najlepiej rozdysponowanych 40 punktów SPECIAL. To sprawia, że dla wielu graczy ostatni stat - szczęście to darmowe 4 punkty postaci do wykorzystanie gdzie indziej.

2 x Toughness - postać do wszystkiego z pewnością będzie sporo obrywać. Dlatego też niemal każda postać (za wyjątkiem "papierowych buildów" i snajperów trzymających się na tyłach gangu) powinna mieć oba te perki.
2 x Action Boy - konieczne dla postaci chcącej grać bez dragów i miłośników TB. Bardzo mile widziane u całej reszty.
2 x Livegiver - 40 lub 80 punktów życia to ogromna korzyść. Perk można wziąć nawet przy END 4 by zrównoważyć niskie HP wynikające ze słabej wytrzymałości.
BRoF - koszt używania broni niższy o 1 AP to kolejne być albo nie być. Z tego perka rezygnuje się tylko robiąc ślepe tanki (z 1 PER) i maupy (1 INT) do PvP.

Przy wysokiej inteligencji i dostępie do książek by rozwinąć umiejętności lubię dawać moim postaciom 200% CC. Pozwala to na 25% szybsze poruszanie się bez broni (zwiad, bieganie po sklepach bądź ucieczka) oraz pozwala na dobijanie przeciwników z niskim HP gdy alternatywą jest na przykład zmarnowanie bursta na mrówkę czy skorpiona.

Każda szanująca się postać możliwie jak najszybciej powinna udać się na 4 poziom Glow i wygrać partię szachów z ZAX'em. Bonusy, aczkolwiek niewielkie, stanowią miły dodatek.

Archetypy postaci

WAŻNE! poniższe buildy nie są idealne i z pewnością dużo lepsze można zobaczyć biegające po serwerze. Nie uważam się za eksperta, nie spędziłem dość czasu testując każdą z możliwych kombinacji i nie znam wszystkich mocnych i słabych stron poniższych propozycji. Zważywszy jednak na fakt iż ci, którzy znają się lepiej są zajęci nakurwianiem 99 levelu trzecią postacią - uważam się za najlepiej wykwalifikowaną osobę, której chce się o tym pisać.

Burster
Postać koncentrująca się na maksymalnym DPS (damage per second). Jako że jest to najpopularniejszy build na serwerze, sposobów na taką postać jest mnóstwo. Popularnym wyborem jest 2xBRD (+4 obrażeń do każdego wystrzelonego pocisku czyli +60 przy 1hexie z Tommy Gun'a i +120 z Miniguna) oraz wymagane przez ten perk 6 LCK. Fonline2 ma system kalkulacji krytycznej za każdy wystrzelony pocisk, więc krytyczne bursty zdarzają się bardzo często acz nie są bardzo silne.

Przykładowy build pod SG: 4 8 10 1 6 10 1 Trait: Fast Shot, Chem Reliant. Tag: SG, FA, CC. Perk: 2xT, 2xAB, 2xLG, BRoF i Medic (dla RT) lub cokolwiek (Adrenaline Rush, Anticritical, Quick Recovery)

Przykładowy build pod Miniguna: 3 6 8 1 6 10 6 Trait: Small Frame, Chem Reliant (zażywa Buffout) Tag: BG, FA, CC. Perk: 2xT, 2xBRD, 2xLG, BRoF i Medic (dla RT) lub cokolwiek (Action Boy, Adrenaline Rush, Anticritical, Quick Recovery)

Sniper
Maksymalne pole widzenia i wysoka szansa na krytyk muszą być niestety zrównoważone przez niski udźwig i wytrzymałość. Gra taką postacią jest bardzo ciężka i snajperzy są najczęściej supportem dla swoich drużyn. Oczywiście nikt nie zabroni snajperowi złapać SMG lub karabin maszynowy ale niskie HP i odporność sprawiają, że takie postaci szybko giną w RT.

Przykładowy snajper: 2 10 4 1 6 10 8 Trait: Chem Reliant, Small Frame. Tag: SG, FA, Cokolwiek. Perk: QuickHands (bo nie ma dobrych perków na lvl. 3) 2xMC, Sharpshooter, BC, 2xAB, BRoF.

Wersja papierowa: Tak jak powyżej tylko 2 END, 10 LCK i trait Kamikaze zamiast CR

Crippler
W odróżnieniu od snajpera, crippler koncentruje się nie na obrażeniach ale na efektach krytycznych. Oznacza to jeszcze większą szansę na krytyka (perk Finesse) ale ogranicza skuteczną broń do zaledwie dwóch sztuk (14mm Pistol i Needler z AP ammo). Taka postać świetnie sprawdza się w walce z postaciami BG gdyż złamanie jednej łapy dyskwalifikuje ją z gry. Grając cripplerem musisz pamiętać o autocelowaniu (ALT+Q w oczy, ALT+A,D w łapy).

Przykładowy crippler:1 7 6 1 6 10 10 Trait: Finesse, Small Frame. Tag: SG, FA, cokolwiek. Perk: Toughness, 2xMC, BC, 2xAB, BRoF, Livegiver - dzięki Listonosz za zauważenie, że BC wymaga 6 PER.

Psycho Tank
Niedostępny jeszcze w grze drug o nazwie 'Psycho' pozwala na kompletnie inny styl grania. Dodaje on +20% do odporności na konwencjonalne obrażenia kosztem 7 punktów percepcji. Nosząc odpowiedni pancerz i mając po swojej stronie teren (małe pomieszczenia wykluczające walkę na dystans, wąskie przejścia etc.) taka postać może z powodzeniem pokonać kilku graczy. Słabą stroną są oczywiście otwarte przestrzenie gdzie w wielu przypadkach nawet nie wie w którym kierunku biec by odstrzelić napastnika.

Przykładowy tank: 4 1 10 1 7 10 6 Trait: Bonehead, Chem Reliant. Tag: BG, FA, DOC albo REP. Perk: 2xT, 2xLG, 2xBRD, Anticritical (albo Quick Recovery), Medic. Wysoka INT jest potrzebna by mieć maksymalne FA (docelowo 300%) i zniwelować Bonehead (-1 INT). Do tego duża zręczność i szybki internet, gdyż taka postać polega na 1 hexowaniu.

Spammer
Postać taka koncentruje się na maksymalnej ilości strzałów na rundę. Zarówno w nadziei na efekty krytyczne jak i po prostu licząc się z dużymi obrażeniami konwencjonalnymi. Buildy tego typu miały swoją rację bytu w czasach, gdy Fast Shot, BRoF i broń z -1AP pozwalała na oddawanie 16 strzałów na turę. Teraz minimalny koszt oddania strzału to 2 AP więc i popularność tych postaci znacząco spadła.

Spammer: 1 8 6 1 6 10 8 Trait: Fast Shot, Cokolwiek. Tag: SG lub EW i dwa dowolne (postać walczy w TB więc nie potrzeba FA). Perk: T, 2xMC, 2xAB, LG, Sharpshooter, BRoF

Apdejt 13.11.2014 - Spammerzy z wysokim crit chance wracają do łask. Modyfikacja Fast Shot oraz przywrócenie strzałów za 1AP w RT sprawiają, że mona ponownie zainteresować się stworzeniem takiej postaci.

Crafter
Dedykowana postać pod crafting przydaje się w dwóch przypadkach: na początku sesji gdy ciężko jest rozwinąć REP bez otagowania oraz gdy liczymy się z hurtową produkcją sprzętu i przydaje się bardzo wysoki udźwig postaci.
Ja robię takiego Craftera po zdobyciu 10 książek SCI i REP: 10 1 9 1 8 10 1. Trait: Heavy Handed, One Hander. Tag: CC, Throw, FA. Perk: 2xT, 2xLG, 2xAB 2xBonus HtH Damage. Przydaje się on między innymi do tego, by szybko przelecieć Necro w poszukiwaniu stuffu bądź przeszukać jaskinię i uciec przed potworkami. Waląc granatami może dość skutecznie uciec grupie przeciwników a mając Power Fist i odrobinę szczęścia nawet daje radę przeciwko pojedynczym graczom.

Drwal
Standardowa postać na początek sesji. Zostanie szczegółowo omówiona w kolejnym poście.

AC Troll
To tutaj to raczej taka ciekawostka niż pomysł na dobrą postać. AC Trolle są znane z 2238 gdzie nie było limitu AC (armor class) i w konsekwencji można było mieć coś koło 200. Sprawiało to, że większość postaci nawet z odległości 1 hexa mogła mieć 5% szansy na trafienie. Latały takie cholery na golasa po mapie i wkurwiały ludzi. Co lepiej przemyślany build miał też wymaksowaną walkę wręcz i potrafił zadawać spore obrażenia. W Fonline 2 limit AC to 90, co oznacza, że od szansy na trafienie (bonusy za skill i percepcję, minusy za dystans i przeszkody) odejmuje się maksymalnie 90%. Ciekawy efekt można osiągnąć wybierając traity: Jinxed oraz Evader. Ten drugi zmniejsza szanse na trafienie o dodatkowe 10% a maksymalna szansa nigdy nie przekroczy 85% zaś Jinxed sprawia, że co drugie chybienie kończy się krytyczną porażką (zgubienie broni lub amunicji, utrata AP, obrażenia etc.)

Plasma Tank
Postać wykorzystująca dobrodziejstwa broni plazmowej w walce na średni dystans. O ulepszoną plazmówkę jest dość łatwo gdyż w późniejszej fazie gry nie ma lepszego zastosowania dla energy transformerów a bonusy na broni trafiają się dość mocne. Ponadto karabin plazmowy ma dodatkowe +8 do crit rolla co podnosi maksymalną możliwą wartość do +38 (ulepszenie broni plus BC) a w konsekwencji pozwala zadawać obrażenia powyżej 300 hp. Takie postaci często też mają sporo HP i zażywają Psycho równoważone przez perk Sharpshooter i fajki. Ogromnym upgrade'm dla takiego ludka jest znalezienie Pulse Rifle. Większość pancerzy nie zapewnia ochrony przed obrażeniami od elektryczności, więc obrażenia nawet bez armor bypass są bardzo duże.

Sneaker
O dobrego Sneakera jest bardzo ciężko. Po pierwsze mechanika skradania się czyni zeń bardzo elitarną umiejętność (bez 300% nie ma sensu się w to bawić) a po drugie taka gra wymaga dość rzadkich (zwłaszcza na początku) zabawek jak StealthBoy i Hubologist Robe. Rywalizację wygrywają postaci, które prócz wszystkich wymienionych instalują sobie także bardzo rzadki Scout Implant. Nigdy nie udało mi się stworzyć dobrego Sneakera, więc nie jestem w stanie podać dobrego builda. Poniżej jednak kilka obserwacji:
- niezbędne jest 10 AGI by wybrać perk Silent Death
- CC na 200% i przyzwoite szczęście dla sznasy na obrażenia krytyczne
- nawet wysokopoziomowe postaci mają około 250 HP, wiec zakładam nie więcej niż 6 END
- ukryć się można nawet 3 metry od NPCa. NIe można jednak być  w zasięgu wzroku żadnego gracza, co czyni skradanie dość trudną strategią w grupowym PvP
- SD zwiększa dwukrotnie obrażenia zadawane od tyłu. Oznacza to, że krytyczne trafienie Mega Power Fist w poprzedniej sesji potrafiło zadać ponad 400 obrażeń i kładło do piachu niemal każdą postać.
- ze względu na potrzebę ogromnej ilości SP większość dobrych Sneakerów pojawia się dopiero po rerollu wysokopoziomowych postaci.
« Last Edit: November 13, 2014, 15:23 by Trickster »

Listonosz

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #23 on: November 10, 2014, 16:52 »
Sniper powinien mieć 10 lk. Moja postać: 1 9 6 1 6 8 10, small frame, chem reliant

Plasma tank jakim grałem miał special: 1 7 10 1 6 8 7, fast metabolism  chem reliant. Otagowane ew, fa, cc. Do tego medic implant. Skille dociągnąłem do ew ok 260, cc 200, fa 200 (+100 implant) daje 300. Jadł wszystko łącznie z psycho jak była konieczność.
Perki to 2 toughnessy, 2 lifegivery, 2 more criticals, better criticals, brof

Crippler na better criticals wymaga 7 pe, wywal one hander a daj small frame
« Last Edit: November 10, 2014, 16:54 by Listonosz »

zipoo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1180
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #24 on: November 10, 2014, 17:34 »
Nie pamietam talebki ale moze byc tak ze te 3 lucku strasznie zmienia w tabelce crit rolli ;)

Xsarq

  • Guest
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #25 on: November 10, 2014, 17:45 »
A to sam dokonaj selekcji bo jak dla mnie każda tu była związana z tematem ...no może poza moją  8)

Trickster

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1126
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #26 on: November 10, 2014, 18:20 »
@Xsarq: Pozgłaszałem.

@Wszyscy: Tu nie chodzi o moje ego. Absolutnie nie uważam się za eksperta i już na samym początku przyznałem, że moje propozycje nie są idealne i stanowią jedynie przykład danej postaci. Zależy mi na tym, by ten wątek był możliwie jak najbardziej przejrzysty i sam wypieprzyłem swoją wcześniejszą wiadomość.

Zachęcam więc bardziej doświadczonych graczy do proponowania alternatywnych buildów. Niech to jednak będą pełne, kompletne propozycje. Komentarz w stylu '7 wystarczy' albo '8 to za mało' tak na prawdę nikomu nie pomaga. Podawajcie pełen Special, Traity, Skille i Perki i najlepiej jakiś krótki komentarz a z pewnością komuś to pomoże.

ketyow

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 121
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #27 on: November 10, 2014, 19:30 »
Nie pamietam talebki ale moze byc tak ze te 3 lucku strasznie zmienia w tabelce crit rolli ;)
Tak wygląda tabelka. Sam rzut kością nie jest modyfikowany przez LK.
http://wiki.fonline2.com/wiki/File:Critical_table.png

Ale może ktoś mądrzejszy napisze co oznacza np. Roll LK-4 bypass. Tzn. rozumiem, że przebije pancerz, ale kiedy właściwie?

Xsarq

  • Guest
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #28 on: November 10, 2014, 19:41 »
To są zapiski czytelne dla każdego kto kiedyś grął w papiero rdpegi. Po prostu rzucasz kością d10 z modyfikatorem -4. Jeśli masz luck 10-4=60% szans na uniknięcie bypassu. Jeśli luck 5 to 5-4=10% na uniknięcie bypassu. 4 i mniej = bypass dostaniesz zawsze.

ketyow

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 121
    • View Profile
Re: Jak przestać być Noobem?
« Reply #29 on: November 10, 2014, 19:49 »
No właśnie, ale to jest czerpane z LK i EN przeciwnika - to chciałem wiedzieć. W takim razie do tabeli roll faktycznie LK 10 czy 7 nie zrobi różnicy (dla snajpera, robi dla ofiary). Tu zrobiłem na szybko obliczenia szans na crita z finezją i dwoma more criticals.



Natomiast powyższej tabeli przeczy ten wątek:
http://forum.fonline2.com/index.php?topic=1862.15

Więc być może wikipedia wcale prawdy nam nie mówi. Ja na pewno rzadziej mam krytyki niż wskazywałaby tabela. Na pewno też nie trafiam aż w 95% przypadków, choć tak nakazywałoby prawdopodobieństwo.
« Last Edit: November 10, 2014, 19:51 by ketyow »